TIPS JIKA ANDA MAHU BREASTFEED ANAK

Isnin, Februari 04, 2019

Hi~ Assalamualaikum 

Tips untuk breastfeed anak


Tetiba rasa nak menulis pasal benda ni. Breast feeding atau memberi anak kita sendiri dengan susu badan kita is somehow satu anugerah yang kadang bukan semua orang dapat. The struggle is real when after delivery, while your body tired and hurt everywhere and anywhere especially bottom side of your body, susukan anak itu menjadi satu kewajipan apabila dia telah selamat keluar. Macam-macam perasaan bila dah dapat keluarkan baby tu. 

Remind me my feeling when Nayla was born. Always imagine how important husband ada di sisi memberi sejuta sokongan emosi pada kita. Bayangkan masa tu, terpengaruh dengan drama selalu ingat yang suami ada dengan kita masa kita sakit contration tu, masa kita delivery dan uruskan after delivery. Rupanya tidak jika anda masuk hospital awam. Semua sendiri. O M G. Masa tu, noob sesangat rasa. Seumur hidup tak pernah bermalam di hospital. Masa dah reti jaga diri la kan. Sekali submitted hospital seawal yang boleh la sebab masa tu, dah over-due.. Boleh baca la cerita dengan lebih details di Cerita Bersalin Nayla.

So, Aien memang dah target, once baby keluar I would love to breastfeed her. Cita-cita plus angan-angan jugak tu. Sekali bila dah balik rumah, kena breast bengkak and boom! I wanna give up. Thanks to my biras la sebab dia banyak tolong hakak ipar dia yang hopeless ni. Nama aja dah bercita-cita nak susukan anak, tapi ilmunya tak digali dulu. Aien just baca, what should you eat untuk boost your susu, what kind of peralatan you need. And etc. Somehow terlupa how the journey of breastfeed begin. Untuk pengetahuan, bengkak susu memang akan dialami oleh semua ibu-ibu sebaik saja selepas bersalin. Either you want to breastfeed your anak or not. Mustahil kan ibu-ibu tak nak susukan anak.

Here, Aien share a few tips la kan, what really you need when you want to breastfeed your child. :)

1. Join Happy Breastfeed Malaysia group di Facebook. 

 - Yang ni Aien join selepas dah balik rumah sendiri a.k.a dah habis pantang cause kampung husband tak berapa ada line sangat. Baca kawan-kawan ramai suggestkan group ni untuk tambah ilmu pasal breastfeed semua. Ada beberapa pakar lactation yang bertauliah la dalam ni untuk menjawab soalan-soalan anda. Dan korang jugak boleh tahu istilah-istilah untuk breastfeed ni. Aien still learning lagi somehow from this group.

2. Sediakan mental dan fizikal sebaik mungkin selepas bersalin. 

- Aien tahu selepas bersalin semua ibu-ibu penat dan sakit sama ada caeseran atau normal delivery. Of course sakit bersalin tu, antara beberapa sakit yang jika mati darinya, di kira mati syahid, kan? So, bila dalam pantang tu. Emosi sediakan betul-betul la sebab masa ni, baby akan menangis selalu and orang tua selalu akan cakap baby tak cukup susu dan sebagainya. Jangan mudah give up, mohon la brain wash husband sebelum bersalin tentang kebaikan breastfeed ni ye. Haha Kadangkala, suami tak support tu yang akan membuatkan kita jadi lemau sangat-sangat. Lain la kalau husband jutawan dan rela nak keluarkan duit untuk formula yang bermacam nilainya di luar sana.

3. Kenali tangis dan warna najis baby. 

- Dengar macam lawak kan? Baby atau newborn ada satu je jenis bahasa dia iaitu tangisan. Sebagai Ibu, kita harus bijak kenali tangisan dia sama ada dia nangis sebab lapar ke, sebab tak selesa ke, atau nakkan perhatian. Ingat, newborn baby still dalam proses untuk menyesuaikan diri dalam suasana baru. Kita orang yang paling dekat dengan dia, harus pandai mengaturkan agar anak kita selesa. One more, bila dah jadi mak-mak benda wajib kena tahu is warna poop anak. Breastfeed la paling senang nak tahu warna dia. haha Dulu tak tahu jugak, asyik suspek anak asuhan ceri beri je. Rupanya itu la warna poop anak-anak yang breastfeed mak deme. Ngok kan?

4. Ketahui jenis makanan untuk breastfeed. 

- Yang ni banyak di facebook dan google. Well, kita mak-mak milenia ni, semua ni hujung jari. If you don't want to pantang as orang dulu-dulu punya pantang, tak apa. Janji pemakanan awak jaga untuk diri dan juga anak yang awak susukan tu. Masa ni orang kata berhati-hati la. Dalam kita nak baikpulihkan badan kita kembali, kita berjaga jugak bimbang anak kena jaundis. Ketahuilah, ibu-ibu... Anak zaman la ni memang akan kena jaundis a.k.a kuning cuma bezanya kuat dan tak kuat saja. AMARAN KERAS! Jika ada yang bagi petua makan itu makan ini, itu adalah untuk SANG IBU, BUKAN ANAK. Ambil la iktibar dari pelbagai kisah di media sosial tu. Tanda anda perlu berjaga-jaga lagi-lagi kita yang first born ni. Semua benda tak tahu. Macam Aien masa dalam pantang memang dah standby susu ESP by Shaklee atau set bersalin by shaklee la kan. Tapi, sudahnya ESP je boleh masuk. haha Serius susu badan pun jadi banyak. Dan bila Nayla suspek kuning, of course la kita takut kan, but mil belikan susu kambing untuk Aien minum. Yew~ sebab anak gagah minum. Bukan dikasi pada anak ye. Alhamdulillah walaupun pada mulanya, naik juga kuning Nayla tu, dah seram dah. Tapi slowly keep breastfeed dia every 2 hours, seminggu kemudian kuning dia pun turun. hee~ dah tamat sesi ke klinik selalu.

5. Fahami badan anda dan bertenang. 
- Some new mum ni termasuk Aien sendiri gelabah dengan susu tak nak keluar, sakit bengkak susu dan anak nangis serta lain-lain. Di sini sekali lagi Aien nak tegaskan don't stress-stress k. Relax and enjoy your maternity leave. Enjoy motherhood. Aien syukur sangat-sangat biras ada, sebab dia banyak ajar pasal breastfeed ni. Dia tolong marmet masa bengkak susu. Masa tu, sakit punya hal, dah tak peduli dah. Biras Aien ni, masa anak sulong dia pantang sendiri sebab mak dia jauh and segan nak nyusahkan mil. So failed untuk anak sulong. Anak kedua dia, alhamdulillah sampai phd rasanya. Masa ngandung tu, pulun la ilmu banyak-banyak pasal breastfeed. Satu lagi tips poket la kan, Aien pun dipesan oleh tukang urut masa Aien mula-mula kawen dulu. Ada setengah nipples, baby akan tolak dan tak nak nyusu tau sebab you know la bila dah tahu istilah breastfeed ni. So, minta tolong cik abe untuk mengemaskinikan dia untuk bakal anak. Don't worry about your body after that  because if your husband love you whole heart, he never leave. hee~ Lepas dah dapat phd untuk anak, kita aturkan balik semua ye..

Itu saja tips yang Aien dapat kongsikan. Kalau rakan-rakan tahu lebih lagi dari ini  boleh kongsi di ruangan komen yaa. Aien simpan sini semuanya.

Semoga dapat beri manfaat pada semua bakal ibu.



2 ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤